Bądź marką, która przyciąga nie tylko klientów, ale też pracowników.

Poznaj 6 trendów employer brandingu, które Ci w tym pomogą

Każdą markę tworzą ludzie, a pracownicy są tak samo ważni jak klienci. To oni najczęściej stanowią wizytówkę firmy – prezentują ją światu i wkładają mnóstwo energii w jej rozwój. Czego oczekują w zamian? Mówi się, że pieniądz rządzi światem, ale w świecie employer brandingu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana…

Na czym zależy pracownikom?

Nie będzie niespodzianki. Dla większości z nas główną motywacją do pracy są wysokie zarobki. Potwierdza to raport “Pracownik przyszłości” wydany przez infuture.instytute w 2019 roku.

Ponieważ dane opublikowane w raporcie opierają się na badaniach przeprowadzonych jeszcze przed pandemią, możemy przypuszczać, że część z wymienionych przez pracowników wartości uległa przetasowaniu. Z drugiej strony, w obliczu szalejącej inflacji i niepewnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie, wysokie zarobki raczej umocniły swoją pozycję na szczycie listy wartości.

Dla większości ankietowanych w pracy ważne są też:

  • brak stresu i presji,
  • stabilność zatrudnienia,
  • kreatywność w wykonywaniu zadań i
  • dobre relacje z przełożony i współpracownikami.

Co ciekawe, przed pandemią zaledwie 10% badanych wskazało work-life balanace jako wartość, która jest dla nich istotna. Z kolei tylko dla 8% ankietowanych ważna była możliwość wyboru miejsca pracy. Całe zestawienie prezentuje się tak:

Raport infuture instytute 768x981
Źródło: Raport “Pracownik przyszłości” infuture.instytute

A potem przyszła pandemia…

I wszystko się zmieniło. Nagle większość z nas musiała zmienić swoje miejsce pracy. Dom zamienił się w biuro, a granice między pracą i odpoczynkiem zaczęły się zacierać. Sytuacja ta przewartościowała poglądy sporej części pracowników. Najważniejszymi wartościami stało się zdrowie i rodzina. Na znaczeniu zyskał też temat zdrowia psychicznego – izolacja i niepewna przyszłość wywarła duży wpływ na samopoczucie większości z nas.

Nowa rzeczywistość, w której przyszło nam funkcjonować, wymusiła na nas zmianę w wielu obszarach życia, również w obszarze pracy. Pracodawcy musieli dostosować swoją ofertę do nowych potrzeb pracowników – a te w dużej mierze związane były z aspektem dobrostanu psychicznego.

Jak pokazuje raport “Wellbeing mentalny pracowników w Polsce” wydany przez firmę Mindy we wrześniu 2021 roku (a więc już w okresie pandemii), aż 20% badanych ocenia swoją kondycję psychiczną jako słabą. Zaledwie 8% badanych cieszy się dobrą kondycją psychiczną. Jeszcze gorzej prezentują się statystyki dotyczące odczuwania stresu – aż 60% pracowników stresuje się w pracy, w tym 11% bardzo.

Owocowe czwartki są passe

Świeże owoce w biurze, darmowa opieka medyczna czy dostęp do siłowni i zajęć fitness to wspaniałe benefity – jednak dziś są już raczej podstawą, niż magnesem przyciągającym nowych pracowników.

Nie ilość a jakość – ta zasada sprawdza się również w kwestii pracowych benefitów. Kluczem do serc pracowników, zarówno obecnych, jak i przyszłych, są benefity niematerialne, wpisane w kulturę organizacyjną. Oznacza to, że dziś wygrywają firmy zorientowane na człowieka. Takie, w których pracodawcy rozumieją, że ich pracownicy mają też życie prywatne, a cele zawodowe nie są ich jednymi życiowymi celami.

Dobrostan mentalny pracowników nie jest pustym hasłem – ma rzeczywisty wpływ na to, jak funkcjonuje firma. Po pierwsze, zmniejsza rotację pracowników. Po drugie, chroni przed wypaleniem zawodowym, które zaczyna być sporym problemem w dzisiejszych czasach. Ponieważ jest to bardzo złożone zagadnienie, odsyłamy Was do podcastu Mariusza Chrapko, który rozmawiał o wypaleniu zawodowym wśród liderów z dr Elżbietą Lisowską, która naukowo bada problematykę stresu organizacyjnego i wypalenia zawodowego. Klikajcie tutaj.

Wellbeing jako benefit oferowany przez firmę

Jak podaje firma Mindy, w ciągu tygodnia tracimy w pracy średnio 5 godzin i 43 minuty przez pogorszony nastrój. Prawie połowa z nas na co dzień boryka się z problemami z koncentracją. Taki stan rzeczy odbija się na zaangażowaniu pracowników i jakości ich pracy. Problemy pracowników siłą rzeczy odbijają się więc na sytuacji firmy. Jesteśmy tylko ludźmi – jeśli nie czujemy się dobrze psychicznie, trudniej nam będzie zaangażować się w nowe wyzwania i z uśmiechem na twarzy wykonywać swoje codzienne obowiązki. Właśnie dlatego każdy pracodawca powinien zadbać o wellbeing swoich pracowników.

Niestety, wciąż niewiele firm to robi. Jak wykazuje Mindy, pracownicy oceniają zaangażowanie firmy w sferę kondycji mentalnej na… dwójkę z plusem. Z drugiej strony aż 76% pracowników jest zainteresowanych narzędziami poprawy koncentracji, radzenia sobie ze stresem i jakością snu. Potencjał jest więc ogromny a możliwości całkiem sporo.

Jak firma może wspierać dobrostan swoich pracowników?

Pracodawca może wspierać zdrowie mentalne pracowników na wiele różnych sposobów. Aby zaproponowane rozwiązanie rzeczywiście odpowiadało na potrzeby pracowników, warto zapytać ich o to, czego potrzebują.

Według badań Mindy, najpopularniejszym sposobem na rozładowanie stresu jest aktywność fizyczna. Warto więc ułatwić pracownikom dostęp do siłowni, klubów fitness lub zorganizować zajęcia ruchowe w biurze, w przerwie od pracy. Przykład? 15-minutowa sesja jogi w przerwie między zadaniami może zdziałać cuda. 🙂

Istnieje też wiele gotowych narzędzi, które ułatwiają pracownikom dbanie o dobrostan mentalny. Aplikacje pozwalające pracować nad koncentracją, uczące medytacji i pozwalające redukować stres poprzez ćwiczenia oddechowe to tylko niektóre z nich.

Część firm jako benefit oferuje swoim pracownikom darmowe wsparcie psychologiczne. Jedną z nich jest Future Processing – nasz klient, wspólnie z którym prowadzimy kampanię wizerunkową Człowiek nie robot. Jej głównym celem jest zwrócenie uwagi na dobrostan mentalny pracowników branży IT.

Oczekiwania pracowników przyszłości

Na rynek pracy powoli zaczynają wkraczać przedstawiciele pokolenia Z. To grupa o bardzo specyficznych potrzebach – zupełnie innych niż dominujący na rynku pracy Milenialsi.

Zetki cenią sobie niezależność – chcą mieć wpływ na miejsce pracy. Nie lubią sztywnych ram, dlatego praca od 9 do 17 raczej nie będzie im odpowiadać. Dużą wagę przywiązują też do wartości firmy i misji, jaką chce wypełniać. To pokolenie, które angażuje się społecznie i ekologicznie, zwraca uwagę na inkluzywność i poszukuje różnorodności.

Trendy, które warto wdrożyć

W obliczu zmian, które pojawiły się na rynku pracy w ostatnim czasie, narodziło się kilka trendów, które naszym zdaniem warto wdrożyć. Dzięki nim firma wyróżni się na rynku pracodawców, a pracownicy będą zadowoleni i bardziej zaangażowani w swoją pracę. Część z tych trendów przetestowaliśmy na własnej skórze i już teraz możemy powiedzieć, że bardzo nam się podobają. 🙂

1. Możliwość rozwoju

Świat pędzi do przodu i nikt nie chce zostać w tyle. W większości branży ciągły rozwój jest niezbędny, aby w ogóle móc wykonywać swoje codzienne obowiązki. Wielu pracowników szkoli się na własną rękę, aby stale podnosić swoje kwalifikacje – a czasami nawet się przebranżowić.

Kasia tablica moodboard 1024x683

Rozwój pracowników przekłada się na rozwój firmy, dlatego warto inwestować w szkolenia i kursy dla wszystkich zatrudnionych. Tym bardziej, że oczekiwania klientów stale się zmieniają – jeśli nie będziemy trzymać ręki na pulsie i przygotowywać pracowników na nowe wyzwania, szybko zostaniemy w tyle.

2. Work-life balance

Jest czas na pracę i jest czas na odpoczynek. Pracownicy nie chcą żyć w trybie stand-by, bo w większości przypadków praca nie stanowi sensu ich życia. Każdy z nas potrzebuje czasu na regenerację.

Odpowiedni balans w życiu w dużej mierze zależy też od czasu i miejsce pracy. Pandemia udowodniła nam, że większość zawodowych zadań z powodzeniem możemy wykonywać w domu. Wielu pracowników polubiło ten tryb pracy, dlatego warto dać im możliwość wyboru. Praca hybrydowa może się tu świetnie sprawdzić.

W niektórych branżach idea work-life balance ewoluowała i zmieniła się w work-life integration. Jak to wygląda w praktyce najlepiej obrazuje przykład tzw. workation. Wyraz ten pochodzi od połączenia słów work i vacation i oznacza pracę zdalną z dowolnego miejsca na świecie, które jest atrakcyjne turystycznie.

Balance

3. Otoczenie ma znaczenie

Wyposażenie biura na ogromne znaczenie w kontekście naszego samopoczucia w pracy. To, co nas otacza, wpływa na nasze skupienie i zaangażowanie w wykonywane zadania.

Przykładowo – uporządkowana przestrzeń ułatwia koncentrację, a bałagan może budzić w naszej głowe chaotyczne myśli. Jasne, białe światło ułatwia skupienie, ale np. w chillout roomie nie będzie już dobrym pomysłem.

Kolejną istotną kwestią są ergonomiczne krzesła i biurka, które pozwalają zachować odpowiednią pozycję w trakcie pracy. Aby jeszcze lepiej zadbać o kręgosłup, warto od czasu do czasu zamienić krzesło na dużą piłkę – a tradycyjne biurko na takie z regulowaną wysokością blatu.

Duży wpływ na samopoczucie pracowników mają też rośliny, które oczyszczają powietrze i wpływają na zmniejszenie poziomu stresu. A przy okazji pięknie wyglądają!

Ksiazki kwiatek 1024x666

Dla tych, którzy preferują pracę z domu, zostawiamy link do webinaru z dr.* Joanną Jurgą, która zajmuje się projektowaniem przestrzeni. Z nagrania dowiecie się, jak urządzić idealnie biuro w domu. Słuchajcie tutaj.

*znamy zasady interpunkcji i wiemy, że po skrócie od słowa doktor (dr) nie stawia się kropki – ale po doktorce kropka jest jak najbardziej na miejscu 🙂

4. Krótszy dzień pracy

Tym razem przykład z naszego własnego podwórka. 🙂 Dzień pracy w Kavie trwa 6 godzin. Zaczęło się w 2018 roku i trwa do teraz, bo system ten znakomicie sprawdza się w przypadku kreatywnej pracy. Ale nie tylko – coraz więcej firm z różnych sektorów wprowadza zmiany w czasie pracy, wprowadzając np. 4-dniowy tydzień pracy.

Więcej na temat 6-godzinnego dnia pracy pisaliśmy w tym artykule.

5. CSR, możliwość pomagania

Praca to nie wszystko – ludzie lubią poczuć głębszy sens w tym, co robią. Potrzeba ta jest szczególnie widoczna w przypadku przedstawicieli pokolenia Z. W jaki sposób pracodawca może ją zrealizować?

Sposobów jest naprawdę wiele – jednym z nich może być np. umożliwienie pracownikom udziału w wolontariacie kompetencyjnym. W takim modelu pracownicy w ramach swojej pracy, przez określoną liczbę godzin (np. 2 godziny w miesiącu), wykonują pracę na rzecz wybranego celu – w przypadku firmy z branży IT może być to na przykład wsparcie w budowie storny internetowej dla NGO.

Kolejny przykład to akcje charytatywne organizowane w firmie – zbiórki karmy dla schroniska, Szlachetna Paczka czy wsparcie współpracownika, który znalazł się w potrzebie, to kolejne przykłady angażujących działań firmy. Aby pracownicy jeszcze chętniej włączyli się w akcję, warto umożliwić im realizację oddolnych inicjatyw.

6. Zwierzęta w biurze

Tu znowu odwołamy się do własnych doświadczeń. Nasze biuro jest dog-friendly i pieski często nas odwiedzają. Chyba nie musimy mówić, jak bardzo nas to cieszy… 🙂

Lili w biurze 1024x685

No dobrze, miło jest pogłaskać w pracy psa, ale czy obecność czworonoga nie rozprasza uwagi pracowników? Okazuje się, że jest dokładnie na odwrót. Brytyjscy naukowcy dowiedli, że obecność zwierząt w biurze sprzyja koncentracji, a zaangażowanie całego zespołu wzrasta o 15%, kiedy w biurze jest pies. W przypadku właściciela zwierzaka wartość ta jest jeszcze większa. U osób, które mogą pracować w biurze ze swoim pupilem, zadowolenie z pracy wzrasta nawet o 22%.

A to nie wszystko. Psy rozładowują stres, a ich obecność wpływa na poprawę samopoczucia pracowników. Zwierzęta przypominają też o przerwach w pracy – jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które przez większość dnia pracy siedzą przy biurku. Na każdą godzinę pracy powinno przypadać przynajmniej 5 minut ruchu. W tym czasie warto oderwać wzrok od monitora, przejść się po biurze i pogłaskać pieska. 😉

Oczywiście nie każde biuro jest dostosowane do obecności zwierząt. Głośny i zatłoczony open space nie będzie komfortowym miejscem dla pupila. Pamiętajmy też, że w biurze mogą znajdować się alergicy – zanim więc przyprowadzimy do biura psa, warto zapytać współpracowników o ich zdanie na ten temat.

Na koniec każdy wygrywa

Małe rzeczy robią dużą różnicę. Właśnie ta zasada działa w przypadku opisanych przez nas trendów. Warto pytać i wsłuchiwać się w potrzeby pracowników. Jeśli jako pracodawca zadbamy o ich realizację, możemy spodziewać się wzrostu zaangażowania pracowników i co za tym idzie – lepszych wyników biznesowych. To sytuacja, w której każdy wygrywa.e