Real-Time Marketing
Real-time marketing — Definicja
Pierwsze pojęcie, które umieścilibyśmy w Wielkiej Księdze Magii Social Mediów brzmi: real-time marketing. Co powinieneś na ten temat wiedzieć? Real-time marketing czyli marketing czasu rzeczywistego polega na działaniu tu i teraz — dotyczy wydarzeń, które zyskały nagłą popularność medialną. To tzw. newsjacking, czyli tworzenie treści przyciągających uwagę, koniecznie nawiązujących do bieżących i cieszących się zainteresowaniem treści. To klucz real-time marketingu. Real-time marketing zastosowany w odpowiednim czasie daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentnym, szybkim i adekwatnym działaniom w Internecie. Pomaga również w budowaniu świadomości marki wśród stałych i nowych odbiorców. Według badań Direct Marketing Association aż 77% marketerów twierdzi, że strategia real-time marketingu ma duże znaczenie w ich działaniach w internecie.
Jak tworzyć treści w real-time marketingu?
Poznaj swoją grupę docelową
Bez wiedzy kim jest Twój odbiorca, nawet najbardziej przemyślane i ciekawe rozwiązania nie odniosą skutku w social mediach. Musisz poznać oczekiwania, zainteresowania, sposób komunikacji grupy docelowej. W jednej grupie lepiej sprawdzą się przekazy video, w innej memy, a w jeszcze innej zabawny tekst. Jednych będą śmieszyć działania z podtekstem politycznym, innych słodkie zwierzaki. Sam widzisz, rozbieżności są ogromne. W poznaniu grupy docelowej mogą Ci pomóc np. statystyki na Twoim fanpage, analiza historii adresów internetowych odwiedzanych przez użytkowników, dzięki czemu możesz stworzyć spersonalizowany formularz, poprzez np. odwołanie do treści, które przeglądał odbiorca. Wczuj się w rolę psychologa, postaraj się przewidywać reakcje odbiorców, dopasuj przekaz do ich uczuć, poglądów. To doskonały sposób, aby lepiej poznać Twoich odbiorców.
2. Określ cel dla komunikacji marki
Działania marketingowe w czasie rzeczywistym muszą być co prawda szybkie, ale nie zwalnia Cię to z obowiązku opracowania podstawowych założeń — celu i planu komunikacji. Bez określenia tych wytycznych, nie zaczynaj nawet działać. Pamiętaj, że planowanie jest bardzo istotne. Internauci bardzo szybko rozróżniają ciekawy pomysł od chęci szybkiego wylansowania się. Zastanów się, co chcesz osiągnąć — zainteresować konkretną rzeczą swoich odbiorców, pozyskać nowych, zbudować zasięgi i w jaki sposób to zrobisz.
3. Zaplanuj komunikację
Swoją markę musisz znać równie dobrze co grupę odbiorców. Jaką historię opowiada, jakim językiem mówi, jakie wartości przekazuje? Działania czasu rzeczywistego muszą być zgodne z istotą Twojej marki, spójne z nią. Tworząc content pamiętaj o błyskotliwości, humorystycznym dopasowaniu komunikatu właśnie do obrazu marki. W tworzeniu przekazów przydatne będzie wykonanie porządnego desk researchu, przeanalizowanie Google Trends. Pamiętaj, o tym, że każdy kanał społecznościowy stawia przed Tobą inne wymagania. Inny content musisz stworzyć na Facebook, inne na Instagram, a jeszcze innych wiadomości będzie wymagać Twitter.
4. Bądź odważny
W marketingu czasu rzeczywistego trudno poradzić sobie bez refleksu i… szczęścia. W dużej mierze, wiele trendów pojawia się nagle, trudno je tym samym przewidzieć, ale… tutaj pojawiasz się Ty! Znając swoją grupę odbiorców, markę, mając określony cel i zaplanowaną komunikację — działaj! Nie czekaj aż zrobią to inni. Realizując poprawnie wyżej wymienione wskazówki (i mając wspomnianą odrobinę szczęścia) Twoje działania i content powinny odnieść sukces.
Real-time marketing działa!
Przykładów na sprawne użycie RTM marketingu i marek, który odniosły sukces, jest wiele. Flagowym przykładem jest działanie marki Oreo, która zareagowała na awarię prądu podczas SuperBowl 2013. Wpis na Twitterze marki pojawił się kilka minut po zapadnięciu ciemności na stadionie i błyskawicznie rozprzestrzenił się w sieci. Na grafice przedstawiono ciasteczko Oreo i tekst: ,,You can still dunk in the dark’’, w treści posta pojawiło się: ,,Power out? No problem.’’
Warto wspomnieć o przykładach z naszego śląskiego podwórka. Fundacja S.O.S. dla Zwierząt wraz z pomysłodawcą, agencją kreatywną Kava Studio zorganizowała kampanię społeczną ,,Weź Je (na spacer) Wszystkie’’. Akcja polegała na wykorzystaniu silnego trendu na aplikację Pokemon Go oraz sentymentu z tym związanego w słusznym celu. Głównym założeniem było zaproszenie wszystkich zainteresowanych do schroniska na specjalny dzień otwarty, gdzie wyprowadzanie psiaków na spacer było połączone ze ,,zbieraniu pokemonów’’ oraz prelekcją dogoterapeuty i weterynarza. Powstały także specjalne karty oraz thazosy (znane z gry Pokemon) przedstawiające podobizny podopiecznych.
Efekty były zaskakujące! Przede wszystkim — ogromna radość zwierząt! Frekwencja podczas trwania akcji była ogromna, powiększyła się świadomość o istnieniu schroniska, uzyskano karmy i koce. Akcją zainteresowały się także setki ludzi, liderzy opinii, ogólnopolskie media jak np. TVN24, Gazeta Wyborcza, na fanpage fundacji przybyły nowe polubienia.
Szukając inspiracji do działań RTM przyjrzyj się i wykorzystaj komunikację takich marek jak Żywiec, Media Markt, Coca-Cola czy sieci sklepów Piotr i Paweł.
Zostawiamy Was z zadaniem domowym i z niecierpliwością czekamy na pierwsze efekty wdrażania przez Was marketingu czasu rzeczywistego w Waszej branży!