SEO i UX łączą siły! Sprawdź, jak zwiększyć konwersję na stronie dzięki SXO
Strona przyjazna jednocześnie dla ludzi i robotów Google’a nie istnieje? No to popatrz! 🙂 Nie tak dawno temu SEO i UX połączyły swoje moce, aby dać użytkownikom stron www jak najwięcej pozytywnych doświadczeń – a Twojej marce grono lojalnych klientów.
SEO+UX=SXO!
Za tajemniczym skrótem SXO (search experience optimization) stoi połączenie działań SEO z praktykami UX.
SEO (search engine optimization) to przede wszystkim pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek – przeważnie Google’a. Jeśli Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana, klienci łatwiej na nią trafią. Samo wejście na stronę nie oznacza jednak, że klient od razu skusi się na naszą ofertę. O tym w dużej mierze zadecydują emocje, które będą mu towarzyszyć podczas przeglądania witryny. Na konwersję trzeba więc sobie zapracować – najlepiej dobrym UX-em.
UX (user experience) skupia się na dostarczaniu użytkownikom pozytywnych doświadczeń podczas interakcji ze stroną. Przyjazny interfejs, intuicyjna nawigacja, jasna ścieżka zakupu czy jednoznaczne napisy na buttonach potrafią zachęcić klienta dużo skuteczniej niż krzykliwe bannery czy ściany tekstu napisane z myślą o robotach.
SEO wpływa na pozycjonowanie strony, dzięki czemu potencjalny klient może łatwiej odnaleźć Twoją markę w sieci. A dzięki optymalizacji strony pod kątem UX chętniej coś na niej kupi.
Doświadczenie ma znaczenie
Dla klientów i botów indeksujących Google’a doświadczenie wynikające z interakcji ze stroną ma kluczowe znaczenie. I o ile z punktu widzenia użytkownika to stwierdzenie wydaje się dość jasne, tak w przypadku botów nie jest aż tak oczywiste. A jednak!Po jednej z ostatnich aktualizacji Google kładzie większy nacisk na wrażenia, jakie użytkownik wynosi z wizyty na stronie. Czynnik UX jest jednym z ważniejszych aspektów podczas indeksowania i pozycjonowania strony. Oznacza to, że umiejętne operowanie słowami kluczowymi już nie wystarczy, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Duże znaczenie ma też m.in. szybkość ładowania strony, tempo interakcji i optymalizacja mobilna – wszystko to, co sprawia, że ze strony internetowej korzysta się dobrze.
Jakie strony sprzedają?
Gdybyśmy mieli wskazać tylko jeden przymiotnik określający strony, które budują dobre doświadczenia (i tym samym – sprzedają), powiedzielibyśmy: przemyślane. Każdy element na stronie powinien być dobrze zaplanowany i przeanalizowany – bo każdy z nich wpływa na to, jak użytkownicy odbiorą Twoją markę.
Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy ekspres do kawy. Znajdujesz stronę z urządzeniem, które spełnia wszystkie ważne dla Ciebie kryteria. W dodatku ma piękny retro-design, który idealnie komponuje się z pozostałymi sprzętami w Twojej kuchni. Jednak sama stronie nie wygląda tak pięknie jak ekspres…
W opisie produktu wyłapujesz literówkę – w niektórych wyrazach brakuje też polskich znaków. Zdjęcie główne wygląda nieźle, ale pozostałe są rozpikselowane. Ikony, które wskazują rodzaje płatności, mają różne rozmiary. Jaskrawy przycisk KUP!!!!!!!!!! opatrzony jest aż dziesięcioma wykrzyknikami.
Co robisz? Kupujesz?
Pewnie zastanowisz się kilka razy, zanim dodasz ekspres do koszyka. O ile w ogóle to zrobisz.
Co jest ważne w SXO
Głównym celem SXO jest optymalizacja ścieżki konwersji. Aby pozyskać wartościowy ruch na stronie, musisz wziąć pod uwagę kilka kluczowych wskaźników. Oto one!
Użyteczność
Tekstom, które składają się z połączonych spójnikami słów kluczowych, mówimy stanowcze NIE. Ani Google, ani użytkownicy nie widzą wartości w tego typu treściach. To, co piszesz na swojej stronie, musi odpowiadać na konkretną potrzebę potencjalnego klienta. Jeśli zamiast tego na stronie znajdzie ścianę bezużytecznego tekstu, szybko odejdzie i raczej nie wróci.
Postaw więc na wartościowy content i obserwuj zwiększenie czasu przebywania użytkownika na stronie.
Dostępność
Twoja strona musi być zaprojektowana tak, aby klienci mogli z niej łatwo korzystać – niezależnie od tego, czy przeglądają ją na ekranie smartfona czy na komputerze. Istotne jest również to, aby zawartość serwisu była czytelna – oznacza to, że musisz m.in. zadbać o odpowiedni font, dopasować wielkość liter i ustawić właściwy kontrast.
Bezpieczeństwo
Google nie wyświetli swoim użytkownikom strony, która nie jest bezpieczna. A na pewno nie na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Dlatego upewnij się, że Twoja strona jest wyświetlana z użyciem protokołu HTTPS i nie zawiera treści wprowadzających w błąd.
Szybki czas ładowania strony
Gdy strona na urządzeniu mobilnym ładuje się dłużej niż 3 sekundy, współczynnik odrzuceń rośnie do 38%. Przy 5 sekundach aż 90% użytkowników zamyka stronę. Nikt nie lubi czekać, więc nie warto ryzykować. Nikt nie lubi czekać, dlatego zadbaj o to, aby Twoja strona ładowała się szybko na każdym urządzeniu.
Przejrzysta i intuicyjna nawigacja
Struktura Twojej strony musi być na tyle przejrzysta, aby użytkownik, który odwiedzi Twój serwis po raz pierwszy, wiedział, gdzie klikać. Droga do wykonania konwersji powinna być prosta. Aby tak się stało, musisz dobrze przemyśleć i zaplanować podróż klienta – od wejścia na stronę aż do finalizacji transakcji.
Składniki SXO
W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że SXO to UX połączony z SEO. Przyjrzyjmy się jednak temu zagadnieniu nieco dokładniej. I UX, i SEO możemy rozebrać na mniejsze części i dzięki temu jeszcze lepiej zoptymalizować każdy element strony.
Co i jak wpływa na SXO?
- SEO – wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Do wysokiej pozycji przyczyniają się m.in. frazy kluczowe, linki wewnętrzne i zewnętrzne oraz odpowiednia struktura nagłówków.
- Optymalizacja UX/UI – wpływa na doświadczenie użytkownika ze stroną. Aby było ono jak najbardziej pozytywne, powinniśmy zadbać m.in. o intuicyjną nawigację, estetyczny layout czy formatowane treści.
- CRO – czyli optymalizacja ścieżki konwersji. Dzięki temu większa liczba odwiedzających stronę zakończy swoją wizytę zakupem.
- Content marketing – czyli treści, które wspierają potencjalnych klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej. Przykładem może być artykuł, który właśnie czytasz. Z jednej strony buduje pozycję naszej witryny w Google’u, bo zawiera całkiem sporo słów kluczowych. Z drugiej strony wspiera naszych potencjalnych klientów, którzy chcą ponieść wskaźnik konwersji w swoim sklepie internetowym i zastanawiają się, jak to zrobić. Dobry content odpowiada na pytania klientów i pomaga w pozycjonowaniu strony.
- Web development – czyli techniczna strona serwisu. Z pomocą web developmentu możemy podnieść SXO np. dzięki optymalizacji prędkości ładowania strony, optymalizacji plików i modyfikacji kodu.
- Analityka internetowa – czyli podstawa do planowania dalszych kroków optymalizacji. Dzięki wnioskom wyciągniętym z analiz – np. z Google Analytics – możesz określić, które elementy na Twojej stronie zdają egzamin, a które należy zmienić.
Optymalizacja SXO – od czego zacząć?
Aby zadbać jednocześnie o pozytywne doświadczenie użytkownika i wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, trzeba opracować plan optymalizacji strony pod kątem UX i SEO. Jak do tego podejść? Na początku warto sprawdzić, jak strona wygląda obecnie. Aby to zrobić, przeprowadź audyt SXO.
Audyt SXO strony internetowej
Audyt SXO to szczegółowa analiza Twojej strony. Podczas audytu agencja marketingowa sprawdza witrynę pod kątem SEO, UX i CRO – czyli wskaźnika konwersji (conversion rate optimization). Analizuje również dane z narzędzi, które badają ruch na stronie (np. Google Analytics). W trakcie analizy ocenie podlegają takie elementy jak jakość i układ treści, słowa kluczowe, layout strony, intuicyjność obsługi serwisu czy wewnętrzne połączenia między podstronami.
Na podstawie danych i wniosków wyciągniętych z audytu SXO agencja jest w stanie przygotować plan optymalizacji strony.
Audyt SXO na własną rękę?
Zawsze można spróbować. 🙂 Jednak nie jest to proste zadanie. Audyt SXO wymaga dużej wiedzy z dwóch bardzo szerokich dziedzin – SEO i UX. Aby wyciągnąć wartościowe wnioski z analizy i przygotować przemyślaną strategię optymalizacji przydaje się też znajomość trendów i typowych zachowań użytkowników. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia osób, które wiedzą, co w trawie piszczy.
Pamiętaj też, że audyt jest podstawą dalszych działań. Dlatego tak ważne jest to, aby został przygotowany profesjonalnie. Dzięki temu na dalszych etapach pracy zaoszczędzisz więcej czasu i pieniędzy – bo poprawki mogą okazać się kosztowne.
Korzyści wynikające z SXO dla Twojego biznesu
Dobrze zaplanowane działania SXO przynoszą sporo korzyści. Przede wszystkim sprawią, że wizyty użytkowników w Twojej witrynie będą przyjemnym doświadczeniem. I nawet jeśli nie skorzystają oni z Twojej oferty, to istnieje duża szansa, że wspomną o Twojej marce, gdy ktoś z grona znajomych będzie szukał podobnych produktów lub usług.
Dobre doświadczenia budują dobre i trwałe relacje, dlatego działania SXO mogą przyczynić się do zwiększenia liczby lojalnych klientów. Tacy klienci sami wrócą do Twojego sklepu, gdy ponownie będą potrzebować czegoś z Twojej oferty. Co ważne, w przypadku tej grupy klientów prawdopodobieństwo zakupu jest 14 razy większe niż w przypadku nowych klientów. Lojalni klienci wydają też ponad 30% więcej niż nowi klienci.Dzięki SXO zwiększy się też jakościowy ruch na stronie z organicznego wyszukiwania. Gdy użytkownik wejdzie na stronę, znajdzie na niej wartościowy content i nie zgubi się w gąszczu podstron i zakładek, to z dużym prawdopodobieństwem skorzysta z oferty – a wskaźnik konwersji pójdzie w górę.
Robot syty i użytkownik cały 😉
Jak widzisz, znaczenie SXO przy budowaniu pozytywnych doświadczeń użytkowników jest ogromne. Samo SEO to za mało – co z tego, że użytkownik trafi na stronę, jeśli czeka go na niej tylko frustracja? Nieintuicyjna mapa strony, teksty, które trzeba scrollować w nieskończoność, małe przyciski, w które trudno trafić palcem…
Właśnie dlatego potrzebny nam UX. Jednak tak samo jak w przypadku SEO – dobry UX to za mało. Możemy mieć najpiękniejszą i najbardziej przyjazną stronę pod słońcem, ale jeśli nie zadbamy o SEO, żadne klient się o tym nie przekona.
Synergia UX i SEO potrafi wpłynąć na konwersję – i to w bardzo dużym stopniu. Działa nie tylko „tu i teraz” – buduje też lojalność klientów, która zaowocuje w przyszłości. Warto więc zadbać o to, aby klienci poczuli się na naszej stronie miło.