Kategorie:
Autor: Daria

TikTok - dobry kanał dotarcia do Gen Z?

Odpowiedź to: TAK, ale…

i to jest ten moment, w którym musicie doczytać artykuł do końca, żeby dowiedzieć się, co pod owym „ALE” się kryje. 🙃

Aby właściwie komunikować się z pokoleniem Z, musimy najpierw zrozumieć ich motywacje zakupowe i życiowe. Poznanie naszych (przyszłych) klientów pozwoli lepiej zoptymalizować nasze działania marketingowe i dostosować publikowane treści do ich potrzeb.

W szczególności, że gra toczy się o zatrzymanie uwagi na naszym materiale i zainteresowanie odbiorcy produktem - mamy “aż” 3 sekundy, żeby zrobić efekt WOW. Zacznijmy jednak od początku.

Kim są Zetki?


Gen Z [dżen zi], Generacja Z – lub inaczej pokolenie Z – to osoby urodzone od 1995 do 2012 roku. [smutna minka od autorki ’94]

5ee772d099588c0004aa684b

To młoda grupa społeczna, która rozpoczyna lub niedawno rozpoczęła swoją karierę zawodową, a w najbliższych latach będzie coraz bardziej obecna na rynku pracy. Istotnym faktem jest, że są to pierwsi ludzie dorastający w społeczeństwie w pełni zdominowanym przez technologię.

Przedstawiciele pokolenia Z nie lubią być poddawani etykietowaniu ani stereotypizowaniu (ani tym bardziej myleni z millennialsami). Mają dostęp do "nieograniczonych możliwości" dosłownie na wyciągnięcie ręki (czy raczej telefonu), co sprawia, że oczekują od marek, od których kupują, spersonalizowanych i bardzo indywidualnych opcji. Co więcej, oczekują tego TERAZ - aż 78% badanych* twierdzi, że ważne jest dla nich, aby marki były łatwo dostępne i wygodne, spełniając ich potrzeby.

Mówi się, że są bardziej roszczeniowi niż millenialsi, ale jednocześnie mają silne poczucie pewności siebie i świadomość swojej wartości. Nie pozwalają nikomu wchodzić sobie na głowę.

Są świadomi świata i zagrożeń związanych zarówno z globalną pandemią, jak i zmianami klimatu. Mają skłonność do otwartego wyrażania swoich przekonań i niezadowolenia.

Pokolenie Z stawia duży nacisk na dobrostan oraz równowagę między życiem prywatnym a pracą, jednocześnie będąc optymistami i…realistami.

Gdzie są Zetki?

To w pełni cyfrowe pokolenie, więc można ich znaleźć... w internecie, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Jest to szczególnie widoczne w ich nieustannym dążeniu do „bycia na bieżąco”.

Aż 60% z nich zdobywa informacje o świecie głównie z social mediów, śledząc influencerów i twórców, częściowo dlatego, że cenią różnorodne perspektywy. Są sceptyczni i zdają sobie sprawę z potrzeby sprawdzenia tego, co słyszą. Jednak często mają trudności z rozróżnieniem faktów od teorii spiskowych, dezinformacji i jawnych kłamstw, które szeroko rozprzestrzeniają się na różnych platformach.

584999937b7d4d76317f5ffd

Co lubią/robią Zetki i gdzie „uderzyć”, żeby zatrzymać ich uwagę?

  • Kupują ubrania średnio 2,6x częściej niż przedstawiciele innych pokoleń, ale…

  • Są cenowo świadomi - szukają do momentu, gdy nie znajdą najlepszej okazji. Mimo to…

  • Wybierają marki z misją - takie, które angażują się w ważne sprawy społeczne. Wiedzą, że ich wybory MOGĄ zmienić świat. 50% przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, że zapłaciłoby 25-75% więcej za coś, co wsparłoby sprawę, na której im zależy!

  • Wspierają zrównoważony rozwój - generacja Z jest świadoma swojego wpływu na środowisko. Lubią marki, które działają proekologicznie i oferują zrównoważone produkty.

  • Moc social media - spędzają dużo czasu w social mediach, reklamy i posty sponsorowane nie są dla nich przeszkodą, jeśli dobrze wajbują** z ich stylem, jednocześnie…

  • Są podatni na influencer marketing - polegają na rekomendacjach i opiniach innych.

  • Emocjonalne zaangażowanie - łączą emocje z zakupami - chcą czuć się związani z marką - kreowanie emocji wokół marki ich przyciąga, stąd też…

  • Doświadczenie ponad posiadanie - YOLO, mówi Wam to coś? Posiadanie konkretnych produktów nie jest aż tak ważne, jak doświadczenie i wspomnienia, które dany produkt im zapewnia.

  • I wisienka na torcie - personalizacja is the key - Zetki cenią sobie indywidualność i unikalność. Marki, które potrafią dostosować się do ich gustu, zyskują w ich oczach.

[Pokolenie mediów społecznościowych wychodzi poza tradycyjny marketing. Ale jest lojalny wobec marek, które potrafią zrobić to dobrze.]

Vinted

Jaka jest w tym wszystkim moc TikToka?

Całkiem spora, jeśli wierzyć poniższej wypowiedzi, którą znajdziecie w ostatnim raporcie A Gen Z Report: What Business Needs To Know About The Generation Changing Everything przygotowanym przez Oliver Wyman i TNM.

TikTok jest platformą szytą dla mnie na miarę, mam wrażenie, że cały czas dokładnie wie, czego szukam. Kiedy chcę kupić produkt do włosów, to on już wie i podsuwa mi reklamę, gdzie ktoś mówi: „Naprawdę uwielbiam ten produkt, pozwólcie, że podzielę się z Wami moją opinią o nim”. Nie sposób policzyć wszystkich rzeczy, do których TikTok skłonił mnie do zakupu.

Dzięki zaawansowanemu algorytmowi, TikTok doskonale dopasowuje się do swoich odbiorców, wpływając także na ich decyzje zakupowe. To już dawno nie jest tylko „miejsce do głupich tańców dla nastolatków". TikTok stał się platformą, z którą marki muszą się liczyć, zwłaszcza że konkurencja prawdopodobnie już tam działa.

Ta aplikacja pomaga markom pokazać się z różnych perspektyw i utrzymywać aktywny dialog z ich odbiorcami - odpowiadanie na pytania w formie wideo, które jednocześnie mogą być kolejnym ciekawym materiałem na profilu - we love it!

Tworzenie treści staje się niemalże automatyczne, a im bardziej rośnie firma, tym więcej pomysłów na nagrania przychodzi - to odbiorcy dyktują, co chcą oglądać, tworząc idealne środowisko rozwoju dla Twojej marki.

Strzeż się jednak - brak autentyczności w działaniach i sprzeczne komunikaty spotkają się z krytyką. Greenwashing, pinkwashing i inne pokrewne zachowania mogą bardzo szybko zrujnować Twój wizerunek.

Ciekawostka - gen Z używa TikToka jako… wyszukiwarkę

Dla członków pokolenia Z, TikTok stał się miejscem, do którego zwracają się w poszukiwaniu odpowiedzi. Najlepsza odżywka do włosów? Jakie są aktualne wystawy w Warszawie? Która włoska restauracja w Krakowie jest najlepsza? Jak napisać list motywacyjny? Jak poradzić sobie z trudnym zakończeniem związku? TikTok to dla nich nie tylko platforma rozrywkowa, ale również cenne źródło informacji i codziennej motywacji.

Materiały video > tradycyjny content ze zdjęciem

Kolejnym przekonującym argumentem dla obecności na tej platformie jest trwająca walka TikToka z Instagramem, która odbiła się już czkawką użytkownikom tej drugiej platformy. Nie ma sensu ukrywać faktu, że treści wideo odnoszą większy sukces i osiągają (najczęściej) większe zasięgi. To kolejny powód, aby zagłębić się w świat tego giganta i rozwijać swój biznes, przyciągając młodych kupujących.

Jedno wideo = wiele postów

A co gdyby… Pionowe filmy wideo mogły być nie tylko TikTokami, ale też reelsami i shortami? 🤔

A kto powiedział, że nie mogą? Choć powszechnie uważa się, że powielanie treści między różnymi platformami społecznościowymi negatywnie wpływa na zasięg, prawda jest taka, że nasza docelowa grupa odbiorców może się różnić na tych kanałach i niekoniecznie się powielać. Choć nie jest to idealne rozwiązanie, jednak jeśli brakuje nam czasu na tworzenie oddzielnych harmonogramów publikacji, lepiej jest udostępniać treści na różnych platformach, niż ich w ogóle nie publikować.

PRO TIP: Jeśli dodajecie już nagrane i zmontowane wcześniej materiały na daną platformę, warto (mimo wszystko) skorzystać z opcji edycji dostępnych w panelu. Filmy montowane bezpośrednio w aplikacji otrzymują większy boost zasięgu!

Dobrze dobrane # oraz odpowiednia muzyka mogą zwiększyć widoczność naszych filmów i przyciągnąć uwagę osób, które wcześniej nas nie obserwowały.

To jak to z tym TikTokiem i Gen Z jest?

Brak autentyczności i brak systematyczności są gorsze niż nieco niższa jakość nagrań (choć nie powinna być fatalna). Jeśli jednak myślimy strategicznie, rozpoczęcie prowadzenia konta na TikToku teraz pomoże nam rozwijać je w miarę wzrostu popularności treści wideo wśród naszych odbiorców.

Warto się jednak zastanowić, czy oferta naszej marki trafi do serc Gen Z i jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić - ale to już jest temat na kolejny wpis.

CZAS NA REKLAMĘ

Jeśli szukasz sposobu na skuteczną komunikację, aby dotrzeć do nowych i młodych odbiorców, w KAVIE mamy zespół specjalistów, którzy pomogą Ci opracować najlepszą strategię sukcesu Twojej firmy w mediach społecznościowych!

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, czy Twoja marka powinna być obecna na tej platformie.


·


Dane do wpisu zostały zebrane z raportu: A GEN Z REPORT