Zwiększ zaangażowanie w mediach społecznościowych
Głównym celem komunikacji w mediach społecznościowych jest tworzenie angażujących relacji z odbiorcami naszych treści. Aby zrealizować ten cel, mamy do dyspozycji sporo narzędzi – grafiki, wideo, animacje i język, który w procesie komunikacji przeważnie gra główną rolę.
Jak więc sprawić, aby język naszej marki przyciągał odbiorców, budował dobre doświadczenia i zachęcał do interakcji? Przede wszystkim powinien być po prostu ludzki. I właśnie taki będzie, jeśli w naszej komunikacji zastosujemy zasady prostego języka.
Prosty język – dlaczego tak bardzo potrzebujemy go w mediach społecznościowych?
Konsumpcja treści się zmienia. Obecnie w ciągu jednego dnia mamy do czynienia z większą ilością treści niż nasi przodkowie przez całe swoje życie. Trudniej więc wybić się z tłumu i zatrzymać odbiorcę na dłużej niż kilka sekund.
Sprawy nie ułatwia również fakt, że zdecydowaną większość treści przyswajamy z poziomu ekranu. A czytanie na urządzeniach mobilnych wygląda inaczej niż czytanie tego, co widnieje na papierze.
Przeglądając treści w social mediach jesb teśmy też narażeni na mnóstwo rozpraszacz – na naszym ekranie w każdej chwili może pojawić się pop-up z reklamą albo powiadomienie o plikach cookies. Kolorowa animacja poruszająca się gdzieś z boku może skutecznie odwrócić nasz wzrok i przenieść uwagę w zupełnie inne rejony.
Jeśli więc chcemy, aby nasi odbiorcy z zaangażowaniem śledzili nasze treści, musimy im dostarczać content, który złapie i utrzyma ich uwagę oraz pomoże w budowaniu pozytywnej relacji.
I właśnie w tym momencie do gry wkracza prosty język, dzięki któremu możemy poskromić panujący w social mediach chaos i oczarować naszego odbiorcę czytelnym i empatycznym przekazem. Sprawdźmy, jak to działa.
Złap i utrzymaj uwagę
Złapać uwagę to jedno, ale utrzymać ją na dłużej – to dopiero sztuka! A prosty język może pomóc nam i w jednym, i w drugim. Jak?
Po pierwsze, chętniej czytamy teksty, które dobrze wyglądają – mają w sobie światło, są podzielone na akapity, mają nagłówki. Gdy naszym oczom ukazuje się ściana tekstu, prawie natychmiast się od niej odbijamy.
Dzieje się tak, ponieważ w internecie nie czytamy tekstów od deski do deski, tylko skanujemy je wzrokiem, wyłapując to, co dla nas istotne. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zadbać o łatwą nawigację w tekście – wtedy odbiorca już na pierwszy rzut oka widzi, gdzie znajdują się najważniejsze dla niego informacje.
Druga sprawa – zatrzymanie uwagi odbiorcy. Mają na to wpływ m.in. krótkie zdania, liczące do 15 słów. Mniej więcej po tylu wyrazach przestajemy skupiać się na sensie zdania i zaczynamy rozglądać się za kropką (albo przestajemy czytać).
Nie oznacza to jednak, że musimy komunikować się z naszymi odbiorcami w krótkich, żołnierskich słowach. Nasze mózgi lubią rytm, więc od czasu do czasu możemy wpleść do tekstu dłuższe zdanie – jednak nadal nie powinno mieć ono więcej niż 15-20 wyrazów.
Tworząc teksty do mediów społecznościowych warto pamiętać również o rozsądnym rozmieszczeniu linków. Jeśli jesteście osobą, która ma włączone w przeglądarce 20 kart, wiecie, o czym mówię. 😉
Jeśli zależy nam na tym, aby nasz odbiorca przeczytał (albo przeskanował) tekst do końca, nie powinniśmy umieszczać odnośników do innych stron w treści posta. Dobrym pomysłem będzie zebranie wszystkich odnośników na końcu tekstu.
Kolejnym aspektem prostego języka, który wpływa na utrzymanie uwagi, jest duża liczba zaimków w tekście. Dzięki nim cały czas „zaczepiamy” naszego odbiorcę i pokazujemy ludzką twarz nadawcy (czyli naszą). Ma to kluczowy wpływ na relacyjność tekstu. Ale o tym za chwilę…
Złap i utrzymaj uwagę – jak to zrobić?
Zacznij od najważniejszej informacji
Przekazuj tylko tyle informacji, ile trzeba
Podziel tekst na akapity
W każdym akapicie poruszaj jedno zagadnienie
Dodaj nagłówek do każdego akapitu
Buduj krótkie zdania (15-20 wyrazów)
W jednym zdaniu przekazuj jedną myśl
Stosuj dużo czasowników, mniej rzeczowników
Używaj słów, które znają Twoi odbiorcy
Wszystkie linki i odnośniki umieszczaj na końcu tekstu
Zbuduj relację
Relacje – czyli to, co w mediach społecznościowych jest najcenniejsze – możesz budować jeszcze sprawniej, dzięki prostemu językowi.
Tu z pomocą przychodzi H2H (ang. human to human), czyli sposób komunikacji, w którym człowiek mówi do człowieka. Aby osiągnąć taki efekt, stosuj czasowniki w formie osobowej, zwroty do odbiorcy i zaimki. Unikaj też strony biernej – nie widać w niej wykonawcy czynności. Dzięki temu tekst nie będzie wyglądał jak instrukcja obsługi albo pismo z urzędu.
Mówiąc o budowaniu relacji musimy pamiętać również o personalizacji treści. W mediach społecznościowych mówimy do szerokiego grona odbiorców, dlatego trudno byłoby każdy post dostosowywać do konkretnej osoby.
Warto jednak mieć z tyłu głowy fakt, że naszymi odbiorcami są nie tylko mężczyźni. Istnieje kilka prostych sposobów, które pozwalają nam tworzyć bardziej inkluzywne treści. Przykłady?
Możesz zamienić czas przeszły na teraźniejszy:
Poznałeś już naszą nową ofertę? → Znasz już naszą nową ofertę?
Możesz zmniejszyć sprawczość:
Widziałeś naszą nową stronę? → Udało Ci się zobaczyć naszą nową stronę?
Ten sposób stosuj z wyczuciem – wtedy, kiedy czynność, o której piszesz, nie jest dla odbiorcy dużym osiągnięciem.
Możesz zmienić perspektywę:
Nie dostałeś odpowiedzi na swój komentarz? → Nie odpisaliśmy Ci na komentarz?
Zgodnie z zasadami prostego języka powinniśmy pisać teksty z perspektywy odbiorcy – ale w takiej sytuacji możemy zrobić wyjątek.
Możesz zastosować stronę bierną lub znaki specjalne: *, _, /
Te rozwiązania stosuj w ostateczności – strona bierna ukrywa wykonawcę czynności i brzmi bardzo urzędowo, a znaki specjalne mogą utrudniać czytanie tekstu – szczególnie, gdy jest ich w tym tekście sporo.
Wszystkie opisane zasady nie przyniosą dużego skutku, jeśli zapomnimy o jednym z najważniejszych elementów komunikacji – o empatii.
Zanim zaczniemy tworzyć treść, zastanówmy się, co może czuć nasz odbiorca w chwili, gdy natrafi na nasz komunikat – i co poczuje, gdy go przeczyta. Jest to szczególnie ważne, gdy informujemy naszych odbiorców o jakimś negatywnym wydarzeniu – np. o awarii naszego systemu płatności na stronie.
W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie prosty, czytelny komunikat, w którym krótko opiszemy sytuację i po prostu przeprosimy naszych klientów za zaistniałą sytuację. Próby zapewnienia, że dbamy o jakość i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom mogą jedynie zaognić sytuację.
Nie obawiajmy się też wyrażania własnych emocji – Twoim odbiorcom na pewno będzie miło, jeśli raz na jakiś czas napiszesz im, że doceniasz, że są z Tobą. 🙂
Zbuduj relację – jak to zrobić?
Stosuj czasowniki w formie osobowej
Unikaj strony biernej
Używaj dużo zaimków i zwrotów do odbiorcy
Zadbaj o inkluzywność treści
Dopasuj treść do emocji swoich odbiorców
Prosty język a tone of voice
Czy prosty język da się pogodzić z tone of voice Twojej marki? Pewnie.
Wielu brand managerów obawia się, że prosty język wpłynie niekorzystnie na spójność przekazu – szczególnie, jeśli marka pozycjonuje się jako taka, która trafia do ekspertów w swojej dziedzinie.
Pamiętajmy jednak, że prosty język nie sprawia, że warstwa merytoryczna tekstu jest bardziej uboga. Teksty pisane prostym językiem są łatwiejsze do przeczytania, dzięki czemu dużo szybciej trawimy zawarte w tekście informacje. A to, że język jest łatwiejszy w odbiorze wcale nie oznacza, że staje się infantylny i nieprofesjonalny.
Nie każdy tekst musimy też upraszczać. Prosty język świetnie sprawdza się w tekstach, w których forma ma mniejsze znaczenie niż treść – czyli np. w treściach informacyjnych.
W mediach społecznościowych jest miejsce na to, żeby poszaleć z formą. Da się pisać w zrozumiały sposób, jednocześnie stosując gry słowne lub niedopowiedzenia. Dobrym przykładem będzie tu komunikacja ING Banku Śląskiego.
Pierwszy komunikat informuje o awarii – sprawa jest więc poważna, a odbiorcy zaniepokojeni lub zdenerwowani. W takiej sytuacji nie ma miejsca na żarty.
Treść posta w czytelny sposób przedstawia sytuację – a na końcu, zamiast zapewnień o wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klientów, znalazły się po prostu przeprosiny.
Drugi post ma zupełnie inny charakter. Napisany jest w żartobliwym tonie, dostarcza odbiorcom pewnego rodzaju rozrywkę. Choć abstrakcyjny, nadal jest czytelny i łatwy w odbiorze.
Prosty język może pomóc Ci zwiększyć zaangażowanie odbiorców w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych panuje tłok i nawet najepsze treści mogą przepaść bez śladu, jeśli nie wzbudzą wśród odbiorców odpowiedniego zaangażowania. Ludzie nie mają czasu (i ochoty) przebijać się przez długie ściany tekstu napisanego w trudny sposób. Szczególnie w sytuacji, kiedy jeden ruch palca może zmienić ten tekst na inny.
Aby zbudować zaangażowane grono odbiorców w mediach społecznościowych, postaw na przykuwające uwagę, relacyjne treści. Prosty język to narzędzie, dzięki któremu możesz takie treści tworzyć. Teraz już wiesz, jak to zrobić. 😉