Jak wybrać najlepszą agencję marketingową dla Twojej firmy?

Wybór odpowiedniej agencji marketingowej ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojej firmy. W erze digitalizacji, z mnogością taktyk marketingowych i trendów, nad którymi trudno nadążyć, niejednokrotnie najlepszym rozwiązaniem jest koncentracja na prowadzeniu swojego biznesu i zlecenie działań marketingowych agencji. Czy agencje rosną na drzewach? Nie. Czy ta jedyna znajduje się na pierwszej stronie wyszukiwania Googla? Nie jesteśmy pewni. Czy wybierając agencję marketingową warto uwzględnić charakter swojej firmy? Zdecydowanie.

Oto kilka wskazówek dotyczących wyboru najlepszej agencji marketingowej dla Twojej marki.

Określ cel

Kiedy zaczynasz poszukiwania agencji marketingowej, przede wszystkim musisz zrozumieć swoje potrzeby. Szukasz pomocy związanej ze sprzedażą online/offline, kliknięciami w witrynie, zwiększeniem świadomości marki czy może chcesz przeprowadzić kompleksową, wielokanałową kampanię?

Zacznij od opisania swoich potrzeb

Zacznij od tych najbardziej podstawowych:

  • Jakie są moje cele?
  • Czego dokładnie potrzebuję? (Logo? Obsługi social media? Całej kampanii?)
  • Ile mogę wydać, aby osiągnąć moje cele?

Nie tylko musisz określić cel, ale także pomyśleć o tym, co będzie jego miarą (w dalszym etapie razem z agencją opracujesz KPI – Key Performance Indicators), które zostaną wykorzystane do oceny sukcesu. Im lepiej sprecyzujesz swoje cele i mierniki, tym lepiej agencja pomoże dostarczyć określone rozwiązania.

Nie martw się, jeśli odpowiedź na powyższe pytania przychodzi Ci z trudem. Dobra agencja marketingowa pomoże Ci określić cel współpracy.

D4b3c394 22a6 4761 9f16 db1bfe038cb5

Poszperaj

Wejdź na stronę internetową agencji, na jej kanały w social media, sprawdź, czy w wizytówce Google pojawiają się jakieś recenzje. Poszukaj kontaktu, sprawdź, kto wchodzi w skład zespołu i przeczytaj opinie klientów. Najcenniejszym źródłem wiedzy będą dla Ciebie zakładki portfolio i case study – dzięki temu zobaczysz, jakie projekty dana agencja już zrealizowała. Jeśli nie ma ich na stronie, niech zaświeci Ci się czerwona lampka.

Dokonaj wstępnej selekcji

Sprawdź, w jakich branżach operują dotychczasowi klienci agencji i jakie działania marketingowe zespół realizuje najczęściej. Czy agencje, które bierzesz po uwagę, świadczą kompleksowe usługi? A może specjalizują się w konkretnej dziedzinie – na przykład przeprowadzają kampanie reklamowe, zajmują się marketingiem internetowym, głównym punktem ich oferty jest content marketing? Aby wybrać dobrą agencję marketingową, musisz wiedzieć, jakie kompetencje posiada i jaki zakres usług oferuje.

Zwróć uwagę na estetykę projektów

Zobacz, jak wyglądały dotychczasowe realizacje agencji – jeśli czujesz, że idealnie odnalazłbyś się w projektach przygotowywanych przez agencję, to znak, że łatwo będzie Wam się w tej kwestii porozumieć.

Doświadczenie ma znaczenie

Kolejnym ważnym aspektem powinno być doświadczenie – mierzone w latach i projektach. Jeśli masz możliwość, poproś o referencje od klientów. Nie ma lepszego sposobu na sprawdzenie rzetelności firmy niż informacje z pierwszej ręki. Istotne jest również to, czy dana agencja ma doświadczenie w Twojej branży. Jeśli Twoja firma działa w specyficznym sektorze, możesz skorzystać z usług agencji, która specjalizuje się w jego obsłudze. Z drugiej strony, jeśli potrzebujesz świeżego spojrzenia na swój biznes, warto wziąć pod uwagę agencje marketingowe, które mają szerszą perspektywę.

Zbadaj

Jeśli planujesz zatrudnić agencję do prowadzenia działań z zakresu content marketingu, sprawdź jak agencja prowadzi własny blog. Jeśli chcesz zlecić agencji prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych, zobacz, jak wyglądają ich konta na Facebooku lub Instagramie. To samo dotyczy designu – jeśli czujesz estetykę agencji i chciałbyś utożsamiać się z jej komunikacją i ideą – ta współpraca może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Spotkaj się

Poznaj ludzi, z którymi będziesz współpracować. Po tym, jak stworzysz listę potencjalnych agencji, ważne jest spotkanie w cztery oczy, by wyeliminować ryzyko nieporozumień i jasno określić cele. To też łatwy sposób na to, żeby sprawdzić, czy nadajecie na tych samych falach.

Spotkanie to także idealna okazja, by dowiedzieć się, z jakich narzędzi korzystają pracownicy i jak wygląda ich proces pracy. Weź pod uwagę kulturę organizacji oraz wartości agencji. Najlepiej by były tożsame z tymi w Twoim przedsiębiorstwie – wtedy dialog będzie łatwiejszy dla obu stron.


Pexels mentatdgt 1220757


Poznaj plan działania

Zapoznaj się podejściem agencji w sprawie komunikacji i raportowania. Sprawdź, jak wyglądają struktury firmy: czy firma zatrudnia account managera – to opiekun klienta, który będzie wspierał Cię na każdym etapie projektu. To on będzie Twoim reprezentantem podczas spotkań z zespołem specjalistów w agencji. Dowiedz się, jak często będziesz otrzymywał raporty, ile razy możesz zgłosić poprawki, a także zaproponować swoje rozwiązania.

Staraj się równocześnie precyzyjnie opowiedzieć o Twoich potrzebach – im więcej opowiesz o sobie i swoim projekcie, tym pełniej osoby pracujące w agencji będą mogły zrozumieć Twój biznes. Im więcej kwestii zostanie ustalonych na wstępnym etapie, tym mniejsze ryzyko na frustrację w trakcie procesu projektowego. Nie zapomnij poruszyć też kwestii biznesowych takich jak sposób rozliczania i zawartość umowy.

Ustal, jak wygląda proces projektowy

Zanim zaczniesz współpracę z agencją marketingową, dowiedz się, jakie są metody jej pracy. W jakich godzinach Twój account manager będzie dla Ciebie dostępny? Ile czasu będzie potrzebowała agencja, aby wdrożyć zaproponowane przez Ciebie poprawki? Spisz wszystkie pytania, które przychodzą Ci do głowy i omów je podczas spotkania – dzięki temu współpraca przebiegnie dużo sprawniej.

4526b74e 51da 4b06 822d ec6bc25f0f05

Posłuchaj

Aby finalnie przekonać się, że agencja będzie dla Ciebie odpowiednia, posłuchaj o propozycjach rozwiązania Twojego problemu. Przekaż potrzebne informacje i zdefiniuj cel, a resztę zostaw w rękach marketingowców. Taka symulacja może odpowiedzieć Ci na kilka pytań: czy podejście kreatywne pasuje do Twojej marki? Czy cel, który miałeś na myśli został osiągnięty? Czy kampania jest realna do zrealizowania i uwzględnia budżet?

Wybór odpowiedniego partnera marketingowego ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojej firmy. Niewłaściwy może nie tylko wyczerpać budżet, ale również negatywnie wpłynąć na Twoją markę i cały biznes.