Dlaczego Twoja marka potrzebuje silnej identyfikacji wizualnej?
Pomyśl przez chwilę o jednej z Twoich ulubionych marek. Co jako pierwsze przychodzi Ci do głowy? Prawdopodobnie jest to logo, witryna sklepowa, kolor lub pamiętna kampania reklamowa. Dzieje się tak, ponieważ identyfikacja wizualna marki jest potężnym narzędziem do opowiadania historii firmy, budowania sympatii klientów i zwiększania przychodów.
Pamięć wizualna
W świecie składającym się z wielości stale dotykających nas bodźców, mamy tylko sekundy, aby złapać uwagę odbiorcy. Statystyki są jasne – komunikaty wizualne docierają do nas szybciej niż pisane.
Niezależnie od tego, czy ludzie poznają nową osobę, czy markę, pierwsze wrażenie jest w większości przypadków wizualne. Mądre wybory komunikatów wizualnych dają markom większą szansę na przyciągnięcie uwagi. Co więcej, elementom wizualnym łatwiej jest się zapisać na trwałe w pamięci odbiorców.
- 55% pierwszych wrażeń związanych z marką to wrażenia wizualne
- Konsumenci są o 81% bardziej skłonni do przypomnienia sobie koloru marki niż jej nazwy.

Skuteczna identyfikacja wizualna może przekazać konkretne uczucie lub wiadomość bez słów. Z drugiej strony, źle zaprojektowana identyfikacja wizualna może zdezorientować klientów poprzez słabe przesłanie i niespójny styl. Nie jest więc zaskoczeniem, że spójna marka ma większe szanse na silną widoczność i mocny wizerunek firmy, niż ta z chaotycznie wizualnym przekazem.
Identyfikacja wizualna odgrywa kluczową rolę w budowaniu osobowości marki, dlatego ważne jest, aby zrozumieć, co składa się na identyfikację wizualną i jak ją stworzyć.
Co to jest identyfikacja wizualna firmy?
Identyfikacja wizualna to widoczna reprezentacja marki, od logo i kolorów po stronę internetową i projekt sklepów fizycznych czy gadżety reklamowe. Obejmuje ona wszystko, co można zobaczyć w związku z marką.
Elementy identyfikacji wizualnej tworzą klucz wizualny będący językiem marki:
- Logo
- Typografia
- Kolorystyka
- Animacje, ikony, przyciski
- Kreacje graficzne
- Wygląd strony internetowej czy sklepu ecommerce
- Opakowania produktów
- Reklama cyfrowa
- Reklama drukowana – ulotki, broszury, billboardy
Unikalna identyfikacja wizualna to inwestycja w silną markę
Opracowanie unikalnej identyfikacji wizualnej przyniesie Twojej marce wiele korzyści. Przede wszystkim jest to sposób na stworzenie emocjonalnej więzi z odbiorcą, a emocje zwiększają chęć działań wobec marki.
57% klientów wydaje więcej na produkty marki, jeśli czuje się z nią związana.
76% konsumentów wybiera markę, z którą jest związana niż tą, z którą nie ma emocjonalnej więzi.

Jak stworzyć więź z marką? Po pierwsze odbiorca musi ją zapamiętać. Spójne materiały wizualne ujednolicają przekaz marki, dzięki czemu ludzie rozpoznają firmę niezależnie od medium, gdzie ją widzą. Konsekwencja i spójny wizerunek wizualny nie wystarczą jako jedyne, aby pozostać w świadomości klientów. Stworzenie więzi to zaoferowanie odbiorcy jakości, których potrzebuje, językiem, który zrozumie. Do pełnego sukcesu, system identyfikacji wizualnej potrzebuje kontekstu, do którego się odnosi. Kontekstem tym jest branding marki. Tam kryje się obietnica marki, która zaspokaja potrzeby odbiorców.
Identyfikacja wizualna a branding marki
Jeśli branding marki to osobowość Twojej firmy, to identyfikacja wizualna jest widocznym wyrazem tej osobowości. Pomyśl o osobie, która ma osobowość otwartą i kreatywną i znana jest z noszenia ekscentrycznych strojów i fryzury. Jej ubiór i włosy są jej identyfikacją wizualną.
Branding marki buduje odczucia, które klientom kojarzą z Twoją firmą i składają się ze wszystkiego, co tworzy obraz marki jako całość. Branding obejmuje strategię marki, a ta identyfikuje wiele elementów:
wartości marki, misję, odbiorców marki i korzyści, które marka im daje, tone of voice, styl marki wraz z jej identyfikacją wizualną.
Identyfikacja wizualna jest częścią osobowości marki, ale skupia się na tym, jak marka jest prezentuje się wizualnie. Wymaga odrębnego podejścia niż branding marki, ale musi być jej uzupełnieniem. Dlatego projektanci są zazwyczaj odpowiedzialni za identyfikację wizualną, podczas gdy marketerzy i zespoły brandingowe są odpowiedzialne za osobowość marki.
Marki, które wygrały dzięki identyfikacji wizualnej
Manufaktura
Marka kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, która specjalizuje się w naturalnych, ręcznie robionych produktach. Jej tożsamość wizualna charakteryzuje się rustykalną, rzemieślniczą estetyką z naciskiem na ziemiste kolory i prostą, elegancką typografię. Logo marki, które zawiera nazwę "Manufaktura" zapisano pogrubionymi, wielkimi literami z grafiką liścia, jest charakterystyczne i zapadające w pamięć.
Identyfikacja wizualna Manufaktury jest skuteczna, ponieważ komunikuje zaangażowanie marki w naturalne składniki i ręczną jakość, a także przemawia do konsumentów, którzy szukają autentycznych, organicznych produktów do pielęgnacji skóry. Dodatkowo, konsekwentne stosowanie kolorów ziemi i eleganckiej typografii we wszystkich produktach i materiałach marketingowych marki daje poczucie ciągłości i rozpoznawalności marki. Tożsamość wizualna Manufaktury jest dobrze dopasowana do grupy docelowej konsumentów, którzy cenią naturalne, organiczne produkty i doceniają stojące za nimi rzemiosło i artyzm.

Tylko
Tylko jest firmą meblarską, która oferuje minimalistyczne projekty na zamówienie. Identyfikacja wizualna firmy charakteryzuje się czystą, nowoczesną estetyką z naciskiem na geometryczne kształty i jasne kolory. Logo marki, które zawiera słowo "Tylko" napisane pogrubioną, bezszeryfową czcionką, jest proste i zapadające w pamięć. Identyfikacja wizualna Tylko jest skuteczna z kilku powodów. Oddaje zaangażowanie marki w jakość, prostotę oraz dostosowanie do potrzeb klienta. Spójność komunikacji wizualnej ułatwia zapisanie się w świadomości klientów, którzy cenią sobie nowoczesny design.


BlaBlaCar
Usługa ridesharingu, która łączy kierowców z pasażerami podróżującymi po Polsce i nie tylko. Jej tożsamość wizualna charakteryzuje się zabawną, przyjazną estetyką z naciskiem na jasne kolory i kapryśne ilustracje. Logo marki, które zawiera nazwę "BlaBlaCar" zapisane jest ze znakiem cytatu, co nawiązuje do wartości marki, jakimi są więzi społeczne, rozmowa i zabawa.
Stworzona przez BlaBlaCar identyfikacja wizualna jest unikalna, ponieważ komunikuje zaangażowanie marki w tworzenie zabawnych i społecznych doświadczeń dla kierowców i pasażerów. Dodatkowo żywa kolorystyka i konsekwentne wykorzystanie ilustracji we wszystkich produktach i materiałach marketingowych marki tworzy poczucie spójności i rozpoznawalny obraz marki.

Jak w Kavie tworzymy identyfikację wizualną?
Najlepiej, jeśli identyfikacja wizualna wchodzi w skład stworzenia brandingu marki, który obejmuje strategię marki. Firmy, z którymi współpracujemy, często mają już zdefiniowaną strategię czy samą osobowość marki. Wtedy musimy ją poznać i zrozumieć, a w efekcie zaprojektować skuteczną identyfikację wizualną. Jak taki proces może wyglądać?
- Burza mózgów, czyli warsztaty z klientem. Poznajemy strategię klienta – potrzeby grupy odbiorców, obietnicę marki oraz jej kluczowe wartości dla odbiorcy, pozycję marki na tle konkurencji. Jeśli klient nie ma tych jakości zdefiniowanych, robimy wywiad, aby jako pierwszy krok zaproponować strategię marki.
- Mając określoną osobowość marki oraz jej odbiorców, zaczynamy budować komunikację wizualną.
- Prosimy klienta, aby podzielił się z nami swoimi inspiracjami, tym co mu się podoba lub przeciwnie, tym co z nim na pewno nie współgra.
- Robimy research i proponujemy potencjalne kierunki, czyli style wizualne. Przedstawiamy klientowi zbiór inspiracji na zasadzie moodboardu, który traktujemy jako podstawę dyskusji i poszukiwań.
- Wspólnie z klientem wybieramy finalny kierunek identyfikacji. Dokonując tej decyzji, kładziemy nacisk na potrzeby użytkownika. To jego doświadczenie rekomendujemy jako najważniejsze.
- Projektujemy identyfikację i wszystkie elementy, których potrzebuje klient.
- Oferujemy również usługi poprojektowe i stworzoną identyfikację możemy w przyszłości rozwijać lub na jej podstawie robić dodatkowe materiały.
Jeśli jesteś zainteresowany silną marką, możesz zadbać o nią razem z nami. Odezwij się i porozmawiajmy o identyfikacji wizualnej twojej firmy.